«Transparently Norwegian» beskriver tanken bak de tre gründerne Espen Strand Pedersen, Espen Strand Henriksen og Xuechun Zhang sitt konsept Norway in a Box.

Bakteppet er at det i Kina har vært flere store matskandaler, og det at kineserne generelt stor tillit til norsk mat og det som er norsk.

Vekstprogram
Norway In a Box er en av bedriftene som deltar på Stiim Aqua Clusters vekstprogram Ocean of Opportunities i år. Espen og Espen har forventninger til deltakelsen.

Espen Strand Henriksen (t.v.) og Espen Strand Henriksen er to av de tre partnerne bak Norway in a Box. Den tredje er Xuechun Chang. Hun var ikke til stede da bildet ble tatt.

– Vi kommer fra utsiden av havnæringen, så det vil være fint å få bedre innsikt i sjømatbransjen. Vi får testet ut vårt konsept overfor folk i bransjen og utvidet vårt nettverk, sier Espen Strand Henriksen.

Espen Strand Pedersen håper også at Ocean of Opportunities vil gi bedriften tilgang på mer kapital før storsatsingen i Kina.

Blokk-kjede
– Vi vil kjøpe mat som er både produsert og foredlet i Norge. Vi har et blokk-kjedekonsept der kjøperne ved hjelp av en QR-kode på produktet kan gå tilbake og se hvor det er produsert, og til og med hvilket fór fisken har spist. Alt krypteres med blockchain, og vi kontrollerer hele verdikjeden fra produsent til forbruker, forklarer Espen Strand Pedersen.

Dette er QR-koden for den første norske laksen som ble levert til Bright Code-plattformen og sporet ved hjelp av blockchain.

13. mai i år var han i Kina på en høytidelig seremoni som markerte at den første norske laksen med blokk-kjedesporing ankom Kina.

Eget butikkdesign
Rene smaker og ren mat fra norsk natur er det Norway in a Box skal selge, og det har de planer om å gjøre via egne butikker i Kina i tillegg til det som allerede gjøres i dag via e-commerce plattformen og direkte til kunder.

Butikk-konseptet er planlagt, med et moderne maritimt design inspirert av norske svaberg, sjøhus, fiskegarn og norsk natur.


– Det skal være en slags gourmet fast food-kjede som selger garantert norsk mat og norske råvarer som kan spores via blockchain, forteller Espen Strand Henriksen.
Betalingen skjer via digitale mobil-betalingsløsninger som Ali Pay og WeChat.

Nettbutikken har gründerne allerede i gang
– Vi tar sikte på å etablere den første butikken i Kina i løpet av året. Markedet er enormt, og kineserne er veldig positivt innstilt til nye ting og nye konsepter. Her er det fantastiske muligheter, sier Espen Strand Henriksen.