Mia Guttorm Moseng fra Stiim-medlemsbedriften Sensor Globe Norway var en av paneldeltakerne på «Damer i Toppen x Salmon City»-arrangementet, rett i forkant av Stiim Aqua Pub.

6. og 7. mars var det liv og røre og god stemning på Kulturhuset i Bergen. Årets viktigste møteplass for studenter og sjømatnæringen, Salmon City, inviterte til to dager med fullt program. Målet er å inspirere til, gi økt kunnskap om, og sikre rekruttering av unge kloke hoder til havbruksnæringen og arbeidet for mer bærekraftig mat fra havet.

Høsten 2022 startet Salmon City også opp med å tilby konsulenttjenester innen «employer branding» til selskaper i næringen for å hjelpe dem med å tiltrekke seg studenter til Norges kanskje viktigste framtidsnæring.

«Employer branding» og ny teknologi var også tema for den aller første Stiim Aqua Pub-arrangementet i Bergen. Det ble arrangert i samarbeid med Salmon City i tredje etasje, på Loftet i Kulturhuset, mandag 6. mars.

Mathias Sagevik fra Salmon City brenner for å rekruttere unge til sjømatnæringen.

Mathias Sagevik fra Salmon City innledet med å snakke om employer branding og ung appell. Deretter fortalte HR Group Manager Marianne Wøbbekind fra Mowi om hva selskapet, som er verdens største produsent av atlantisk laks og representert i 25 land, gjør for å fremstå som en attraktiv arbeidsgiver.

Spennende teknologi og merkevare som skiller seg ut kan også friste unge inn i havbruksbransjen. Thomas Tveiten Lewis fra Blue Ocean Technology fortalte om selskapets teknologi for slamhåndtering, og hvordan nyansatte i firmaet «kastes ut på dypt vann» og får allsidig erfaring i et firma der løsningene tilpasses hver enkelt kunde.

Mia Guttorm Moseng, daglig leder i Sensor Globe Norway, hadde en travel dag. Rett før presentasjonen av Sensor Globe på Stiim Aqua Pub, deltok hun på «Damer i toppen x Salmon City» arrangementet i Lillesalen på Kulturhuset sammen med blant annet Kristin Langeland i Sjømat Norge, Kathleen Mathisen i Grieg Seafood! Mia presenterte Sensor Globe og fortalte om hvordan verktøyet kan være med på å overvåke fiskens miljø og bidra til bedre fiskevelferd.

Etter at presentasjonene på Loftet var ferdig, fortsatte arrangementet i Mezzanin-baren i andre etasje. Der fikk studenter og representantene fra næringen, både Stiim-medlemmer og potensielle nye medlemsbedrifter, god anledning til å bli kjent og inspirert av hverandre.

Thomas Tveiten Lewis presenterte Blue Ocean Technology og selskapets helhetlige tilnærming til håndtering og behandling av slam fra oppdrettsnæringen.